O szkole
Każdy dzień rozpoczynamy o godzinie 9 wspólnym spotkaniem. Jest to moment, w którym wprowadzamy temat danego dnia, rozmawiamy o projektach, które będziemy realizować. Jest to też chwila na to by rozładować ewentualne emocje, które zebrały się w dzieciach od rana, a które mogą blokować późniejszą naukę.
Szkoła otwarta jest od godziny 8. Dzieci mogą przyjść, pobawić się, spędzić wspólnie czas. Pograć w gry edukacyjne związane z danym projektem i tematem. Koncepcja jest taka by być najpóźniej o godz. 9 ponieważ wtedy wprowadzamy nowy temat i rozpoczynamy formalnie dzień, zatem czas między 8, a 9 jest dla śpiochów, spóźnialskich lub tych co chcą spędzić więcej czasu rano w domu.
Nasze spotkanie trwa od godziny 9 do godziny 9.30, a później przechodzimy do części dnia zwanej pracą własną. To jest ten czas kiedy skupiamy się na edukacji stricte, realizujemy materiał, odnosimy się do podstawy programowej tyle, że w nasz wyjątkowy sposób tj. projektowo, indywidualnie, zgodnie z potrzebami danego dziecka i tematu. Dzieci dzielą się na grupy pod kątem umiejętności i rozwiązują przewidziane dla nich zadania lub na przykład dzielimy się ze względu na komfort pracy i atmosferę tj. jedni z nas lubią pracować w kompletnej ciszy, inni potrzebują ruchu, dźwięków, towarzystwa dookoła by móc się skoncentrować i pracować. Każdy też realizuje inny temat, a materiały przewidziane na dany dzień dzieci mają w swojej przegródce. Każde rozwiązane zadanie odznaczają zamalowując jedną z kropek na swojej planszy.
Po pracy własnej jest czas na odpoczynek lub spacer połączony z dalszą nauką i rozwojem. Czasem jest tak, że po prostu odpoczywamy. Czasem, jeśli dzieci mają w sobie chęci i energię, realizujemy dany materiał na zewnątrz, na dworze, na placu zabaw czy w parku.
O godzinie 12 jemy lunch, a o godzinie 12.30 mamy angielski. Podzieleni na grupy, adekwatnie do umiejętności i chęci. O godzinie 13 niektórzy z nas idą do domu, większość dzieci zostaje jednak z nami do godz. 15.00. Czas między 13.00, a 15.00 to czas zajęć dodatkowych, na które nie trzeba popołudniami tracić czasu.
Logistyka, tak trudna w domach gdzie jedno dziecko chodzi na piłkę nożną, a drugie na tańce nie jest problemem, ponieważ u nas wszystkie zajęcia dodatkowe odbywają się w ramach szkoły, Więcej o zajęciach dodatkowych poniżej. Zgodnie z koncepcją Marii Montessorii dzieci w Małej Brytanii uczą się w klasach mieszanych wiekowo. Mamy cztery grupy wiekowe:
- 5,6 latki
- klasy 0-3
- klasy 4-6
- klasy 7-8
Każde z dzieci rozwija się indywidualnie, zgodnie z potrzebami swojego rocznika i swojej grupy wiekowej. Jednocześnie dzieci uczą się od siebie. Młodsze uczą się samodzielności i zdobywają wiedzę będąc w grupie ze starszymi dziećmi, a starsze często pokonują wewnętrzne bariery mogąc wykazać się przy młodszych. Jednocześnie wszyscy uczą się szacunku, akceptacji i współpracy. W życiu codziennym czy na podwórku rzadko bardzo bywa tak, że mamy do czynienia tylko z osobami z naszego rocznika. Współpraca, komunikacja, uczenie się od siebie, szacunek, to wszystko umiejętności, których uczymy się na codzień. Zdarzają się rodzice, którzy mają wątpliwości, przyzwyczajeni do systemu uczenia, w którym każda klasa to jeden rocznik. Zapraszamy ich wtedy na dni próbne, zajęcia pokazowe i rozmowę. Dzięki nim mogą zobaczyć i przekonać się jak skuteczna i rozwijająca jest taka forma nauki.